E-veikala izveide – gudri, bez kļūdām un liekiem izdevumiem
Iepirkšanās internetā strauji aug visā pasaulē, arī Latvijā. Daudzi tirgotāji, kuri domā par sava e-veikala izveidi, ir grūtas izvēles priekšā, kādu interneta veikala sistēmu izvēlēties.Internetā atrodamas daudz un dažādas e-veikala formas - gan plaši pazīstamas sistēmas, ar kurām strādā simtiem un tūkstošiem mājas lapu, gan mazpazīstamas sistēmas, ar kurām darbojas vien nedaudz vietņu vai interneta veikalu. Ar ko atšķiras bezmaksas un maksas e-veikala formas, kuru izvēlēties un kādas kļūdas nepieļaut e-veikala izveidē?
Parasti par maksu izveidotajām e-veikalu sistēmām ir reāli strādājošs tehniskā atbalsta dienests, kurš spēj rast risinājumu jebkurai, pat neordinārai problēmai. Turpretī, izmantojot bezmaksas e-veikalu sistēmas, atbildes uz neskaidrajiem jautājumiem jāmeklē dažādos forumos, kur padomus sniedz ne tikai pieredzējuši un profesionāli lietotāji, bet arī diletanti.
Maksas e-veikalus parasti izstrādā konkrētiem mērķiem, tādēļ tajos nav nekā lieka, to kods ir maksimāli optimizēts darbam un naudas pelnīšanai, kamēr bezmaksas sistēmām mēdz būt funkcijas, kuras izstrādāji ievieš ar godkārīgu mērķi realizēt kādu savu ideju vai izmēģināt kādu jaunu tehnoloģiju.
Vietņu vadības sistēmas izstrādā profesionālu programmētāju komandas, kur katra tās dalībnieka funkcijas ir strikti noteiktas, kas ļauj efektīvi testēt un pielāgot tā darbību. Turpretī bezmaksas sistēmu lietotāju skaits visā pasaulē ir milzīgs, kas ļauj tiem uzkrāt lielu kolektīvo lietošanas pieredzi, ātri atrast sistēmas kļūdas.
Ieteikumi interneta veikala veidotājiem
* Izraugieties interneta veikala izstrādātāju ar pieredzi, lai izvairītos no "pirmo kucēnu" efekta. Ieteicams papētīt iepriekš paveiktos darbus un klientu atsauksmes par tiem.
* Preču aprakstiem jābūt pieejamiem valsts valodā. Jānodrošina pēc iespējas plašāka informācija: īss apraksts, garā apraksta versija, tehniskās specifikācijas, īpašības un ieguvumi. Izmantojiet kvalitatīvus un ērti palielināmus attēlus. Vēlams nodrošināt arī grozāmus attēlus, kas preci ļauj apskatīt no dažādām pusēm. Ja pārdodat apģērbus, apavus vai aksesuārus, vēlams parādīt, kā tie izskatās uz modeļa, nevis uz manekena vai vienkārši salocīti. Vēlams nodrošināt arī videoinformāciju par produktiem.
* Ja korporatīvajā web lapā apmeklētāji uzmanību lielākoties pievērsīs dizainam un noformējumam, veikalā tos vairāk interesēs prece. Tādēļ interneta veikala dizainam ir jābūt pieticīgam, nav jābūt košam un tam nav jānomāc pircēju uzmanība.
* Interneta veikalā pats galvenais ir lietošanas ērtība gan klientam, gan administratoram. Interneta veikalam ir jābūt maksimāli automatizētam un saprotamam.
* Nepasūtiet interneta veikalu izveidošanu privātpersonām. Internetveikals ir biznesa instruments, kuram ir nepieciešama pastāvīga atjaunošana un izmaiņas. Neuzticiet savu biznesu vienai personai. Kas notiks, ja šis cilvēks nebūs pieejams?
* Interneta veikalam ir jāstrādā stabili un ātri. Jūsu veikalam ir jābūt garantijai un to ir jāapkalpo speciālistiem, nevis apšaubāmas kvalifikācijas speciālistiem.
* Laba interneta veikala izstrāde nevar būt lēta, tā ir jāuztur un jāapkalpo.
Būtiski - aktuālā informācija par krājumiem
Viena no izplatītākajām internetveikalu problēmām, kas prasa lielus ieguldījumus, ir aktuālās informācijas nodrošināšana par noliktavā esošajiem krājumiem un pārdotajām precēm veikalā. Īpaši, ja uzņēmumam ir gan tradicionālas tirdzniecības vietas, gan interneta veikals. Tad ļoti būtiski ir nodrošināt, lai gan veikalos, gan noliktavā ir operatīva informācija par pārējos ķēdes posmos notiekošo, proti – noliktavas papildinājumiem un veikalu plauktu tukšošanos. Bieži ir tā, ka informācija dublējas vai nav sinhronizēta ar noliktavas sistēmu, līdz ar to abās pusēs iespējamas kļūdas. Šo abu pušu integrācija vienā sistēmā nodrošina vienmēr aktuālās informācijas apriti. Proti, katra pārdotā prece uzreiz tiek fiksēta noliktavas sistēmā un katrs pievedums noliktavā uzreiz ir zināms veikalam - gan interneta, gan tradicionālajam. Tas krietni samazina cilvēkresursu patēriņu, ekonomē laiku un mazina kļūdu iespējamību. Ērti ir arī tas, ka internetveikala vadība notiek caur to pašu noliktavas uzskaites sistēmu. Vairumtirgotājiem ir iespēja sistēmā sekot līdzi arī savām bilancēm – kreditoriem un debitoriem, tādējādi vienmēr esot informētiem par savu parādu un parādnieku portfeli un novērot maksājumu tendences un kavējumu paradumus ilgtermiņā.
Pavisam drīz interneta veikals būs obligāts priekšnosacījums konkurencei mazumtirdzniecībā un vairumtirdzniecībā. Ieguvēji būs tie, kas laikus tam gatavosies un e-veikala izveidi veiks profesionāli. Uz sarakstu