Ekonomists: Latvijas nodokļu administrēšanas sistēma ir impotenta
![](http://img.pilseta24.lv/media/816x610/pilseta24-news-archive/1287/1287165.jpg)
Taujāts, vai PVN un iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) pazemināšana būs reāls pienesums Latvijas tautsaimniecībai un ekonomikai, Vidzemes Augstskolas lektors, ekonomists Mihails Siņicins komentē: "Ja runā par nodokļu politiku, daudz svarīgāk par likmes skaitlisko aspektu ir tās stabilitāte. Ļoti daudzi uzņēmēji savu darbību plāno ilgtermiņā. Ja pirms pusgada valdība solīja, ka nodokļu likmes nemainīsies, tad tagad atkal tiek solītas pārmaiņas. Tas lieku reizi parāda, ka mūsu valstī ne uzņēmēji, ne mājsaimniecības ne investori ilgtermiņā plānot nevar. Es saprotu, ka pašlaik valdība šos pasākumus veic ar mērķi – mazināt inflācijas tempus un sasniegt Māstrihtas kritērijus. Piemēram, Igaunijā par jebkurām nodokļu izmaiņām paziņo 4 gadus iepriekš – visiem ir laiks sagatavoties, izplānot darbību. Latvijā – es nezinu, ko valdības vīri un sievas izdomās rītdien. Tas padara situāciju neprognozējamu un tikai vairo manu neuzticību šai valdībai".
Eiropas Savienības (ES) 27 dalībvalstu vidū Latvijā ir piektā augstākā PVN likme un otra augstākā samazinātā PVN likme, liecina Eurostat apkopotie dati. Latvija ar 22% PVN pamatlikmi ir apsteidz abas pārējās Baltijas valstis, Igaunijā tā ir 20%, Lietuvā – 21%. Latvijā ir viena no augstākajām pazeminātā PVN likmēm, turklāt lielākajā daļā ES valstu tā ir diferencēta atšķirīgām produktu un pakalpojumu grupām, kamēr Latvijā visām precēm, kas apliekamas ar pazemināto PVN, likme ir 12%.
M.Siņicins norāda, ka diferencēt iekasējamos nodokļus ir izdevīgi tad, ja ir spēcīgs un efektīvs nodokļu administrēšanas aparāts. "Latvijā šāda pieeja būtu lietderīga, bet tikai ar nosacījumu, ja nodokļu iekasēšana tiek panākta no visiem. Ja nodokļi, pēc The Economist ziņām, Latvijā tiek iekasēti 40% apmērā, nav ticības, ka šis procents paaugstināsies nodokļu likmju diferenciācijas gadījumā. Jāsaka, Latvijā ir impotenta nodokļu administrēšana," pauž M.Siņicins.
Ekonomists arī uzskata, ka vājas administrācijas gadījumā situāciju iespējams uzlabot ar daudz vienkāršākām metodēm, kas ir vieglāk realizējamas un kontrolējamas – tie ir neapliekamie minimumi un atvieglojumi par apgādājamiem.
PVN pamatlikmes un zemākās pazeminātās likmes salīdzinājums ES:
Grafikā attēlotas trīs valstis ar zemāko PVN, trīs ar augstāko PVN un trīs Baltijas valstis.
![](http://i.riga24.lv/upload/custom/tab.jpg)