Pāvilostas ostas valde analizēs zemessūcēja daļējās nogrimšanas iemeslus

Pāvilostas valdes sēdē 21.septembrī plānots analizēt iemeslus, kāpēc augusta beigās Pāvilostas ostā daļēji nogrima zemessūcējs, kas veica ostas padziļināšanas darbus, aģentūru LETA informēja Pāvilostas novada domes priekšsēdētājs Uldis Kristapsons.
Jau 31.augustā tika sasaukta Pāvilostas ostas valdes ārkārtas sēde, kurā uzklausīja ostas pārvaldnieka un kapteiņa ziņojumus saistībā ar notikušo negadījumu. Kā aģentūrai LETA skaidroja Kristapsons, toreiz nekādi lēmumi vēl netika pieņemti, jo nebija saņemts oficiālais ekspertīzes atzinums. Šo jautājumu vēlreiz plānots skatīt kārtējā ostas valdes sēdē, kas notiks 21.septembrī..
Vēl pirms oficiālā ekspertu slēdziena saņemšanas neoficiāla informācija liecināja, ka nekādi bojājumi zemessūcēja korpusā nav konstatēti un ticamākais nelaimes iemesls ir nelabvēlīgi laikapstākļi, aģentūru LETA informēja Pāvilostas ostas pārvaldnieks Ronalds Griškēvičs.
Pēc zemessūcēja izcelšanas krastā nekāda vizuāli redzama sūce vai tamlīdzīgi bojājumi netika konstatēti. Nacionālo bruņoto spēku speciālisti veikuši zemessūcēja tehnisko ekspertīzi. Neoficiālā informācija liecina, ka bojājumu zemessūcēja korpusā nav. Līdz ar to ticamākā notikušā versija ir tāda, ka neprognozēti augstās ūdens viļņošanās rezultātā viens no zemessūcēja pontoniem piesmēlies ar ūdeni un iegrimis, skaidroja Griškēvičs.
Zemessūcējs sastāv no septiņiem pontoniem, no kuriem lielākais nav hermētiski noslēgts. Lai gan šajā gadījumā ūdens viļņošanās ir bijusi lielāka par pieļaujamo un varētu runāt par kapteiņa atbildību, tomēr jāņem vērā, ka meteoroloģiskās prognozes iepriekš nav liecinājušas par attiecīgu vēja virzienu un stiprumu, norādīja Griškēvičs.
Viņš arī uzsvēra, ka zemessūcēja sagatavošana darbam aizņem vairākas stundas un katru dienu ostas padziļināšanai nav labvēlīgi laikapstākļi, tāpēc ir "jāķer moments", vienlaikus atzīstot, ka "piesardzība ir svarīgāka par visu". Pašlaik tiekot domāts par risinājumiem, kā mākslīgi varētu palielināt zemessūcēja peldspēju.
Zemessūcējs ir apdrošināts, un tam nav nodarīti ļoti būtiski bojājumi, ja neskaita dažu elektromotoru iziešanu no ierindas un citus viegli novēršamus bojājumus.
Kā noskaidroja aģentūra LETA, zemessūcēja izcelšanas darbi izmaksāja ap 3000 eiro.
Lai veiktu zemessūcēja nogrimušās daļas pacelšanu, Pāvilostā bija ieradušies pārstāvji no uzņēmuma, kas specializējies zemūdens darbos. Ar ūdenslīdēju palīdzību pie zemessūcēja nogrimušās daļas tika piestiprināti piepūšami pontoni, kas pēc pludiņa principa pacēla zemessūcēja nogrimušo daļu ūdens virspusē.
Zemessūcējs ir jauns - Pāvilostas osta to pērn decembra sākumā saņēma no Ukrainas ražotāja "Spectehnika", kur tas pēc pasūtījuma tika izgatavots ostas padziļināšanas vajadzībām. Zemessūcēja iegāde, ieskaitot tā izgatavošanu, transportēšanas izmaksas, apdrošināšanu u.c. papildu izmaksas, izmaksāja kopumā ap 75 000 eiro. Zemessūcējs ir apdrošināts par pirkuma summu.
Kā ziņots, 22.augusta vakarā Pāvilostā ostas teritorijā daļēji nogrimis grunts padziļināšanu veikušais zemessūcējs, no kura notikusi neliela degvielas noplūde.
Kā aģentūru LETA informēja Valsts ugunsdzēsības un glābšanās dienestā (VUGD), plkst.23.10 saņemts izsaukums uz Pāvilostu, kur Sakas upes ietekā jūrā esošajā ostā daļēji nogrimis zemessūcējs, kas veicis ostas padziļināšanas darbus.
Lai ierobežotu un likvidētu vides piesārņojumu, ko izraisīja noplūdusī degviela, pašvaldības pārstāvji ūdenī izvietoja ierobežojošās un absorbējošās bonas.
Kā aģentūrai LETA tobrīd teica Pāvilostas ostas pārvaldes pārstāvji, negadījums noticis tāpēc, ka viens no zemessūcēja nodalījumiem piepildījies ar ūdeni.
Ostas pārvaldes pārstāvji atzīmēja, ka gan VUGD, gan Jūras meklēšanas un glābšanas koordinācijas centrs atzinis, ka šis negadījums nav radījis vidi postošu piesārņojumu.