Liepājā sāks bākas rekonstrukciju
Liepājas SEZ pārvalde ar SIA "Falkors Building Industry" parakstījusi līgumu par Liepājas bākas atjaunošanas pirmās kārtas īstenošanu. Pirmajā kārtā paredzētos Liepājas bākas ārējās daļas atjaunošanas darbus veiks par 72 547 eiro bez pievienotās vērtības nodokļa.
Sākotnēji ar smilšu strūklu tiks notīrīts bākas ārējais korpuss, nostiprinātas metāla plākšņu salaiduma vietas un atjaunots sarkani baltais krāsojums.
Liepājas bāka sāka darboties 1868.gadā un strādā arī mūsdienās, lai arī tās nozīme kuģošanas navigācijā ir ievērojami mainījusies. Liepājas SEZ pārvaldnieks Jānis Lapiņš uzsvēra, ka bāka joprojām ir Liepājas vizītkarte un tieši tāpēc ir svarīgi to sakārtot un atjaunot, lai tā kļūtu vizuāli pievilcīgāka un nākotnē varētu kalpot arī kā interesants tūrisma objekts.
Bāka joprojām pilnvērtīgi veic savu funkciju – raida gaismas signālu nakts tumšajās stundās 16 jūras jūdžu attālumā no krasta, Liepājas ostas Hidrogrāfijas grupas vadītājs Dainis Enģelis uzsvēra, ka lampa, kas sastāv no gaismas diodēm, tika uzstādīta vien šā gada sākumā, un pauda gandarījumu, ka tā pakāpeniski tiks sakārtota un saglabāta kā industriālai mantojums.
Bāka būvēta no čuguna konusiem, kas izgatavoti Liepājā A.Meinharda lietuvē, bet bākas sākotnējais lukturis tika atvests no Anglijas, no brāļu Čansu rūpnīcas. Vēsturnieks Gunārs Silakaktiņš stāsta, ka bāka ietilpa vērienīgajā Liepājas ostas paplašināšanas projektā, ko īstenoja cariskā Krievija. Liepājas bāka esot unikāla, jo tai ir savdabīga montāžas forma – konuss, turklāt ne tikai vertikālais, bet arī horizontālais, kas ir veidots no tepat Liepājā izlietām ķeta metāla platēm un, visticamāk, tieši Meinharda lietuve ir likusi pamatus metālapstrādes tradīcijām Liepājā. Kā liecina vēstures liecības, sākotnēji bāka nav bijusi sarkanbalti strīpaina, bet gan vienkrāsaina.
Bākas augstums ir 32,4 metru, tai ir konisks čuguna (ķeta) tornis ar galeriju un stikla laternu augšējā daļā. Bākuguns augstums ir 31,2 metrus virs jūras līmeņa.
Uz sarakstu